کد مطلب:293521 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:206

وقوع عقد نکاح و ازدواج ملکه ی دو سرا و سیده نساء عالمین حضرت فاطمه زهرا با سلطان


و نیز از حضرت رسول الله خاتم انبیاء محمد مصطفی علیه و آله افضل التحیته و الثناء نقل شده است كه فرمود فرشته ای از صقع


ربوبی و پیشگاه الوهی نزد من آمد و گفت یا محمد ان الله یقرا علیك السلام و یقول انی قد زوجت ابنتك من علی ابن ابی طالب فی الملاء الاعلی فزوجها منه فی الارض ای محمد بدرستیكه ذات قدوسی جهات الوهی بتو سلام می رساند و می فرماید من كه خدایم و صاحب ولایت كلیه مطلقه ام دختر والاگهر تو فاطمه زهرا را ملاء اعلی در بین كاخ نشینان عرشی و ملكوتیان به عقد ازدواج امیر اهل ایمان علی بن ابی طالب در آوردم و برای او تزویج كردم اینك تو هم او را در زمین به عقد زوجیت دائمیه علی مرتضی درآور.

مطابق نقل روایات معتبره و احادیث متواتره مراسم عقد ازدواج ملكه ملك و ملكوت فاطمه لاهوتی صفات قبل از اینكه در زمین برگذار شود بفاصله چهل یوم پیشتر در عالم بالا و آسمان الوهی تحقق یافته و سپس بفرمان ربوبی در عالم سفلی این مراسم بموقع اجرا گذارده شده و انجام یافته است.

و خلاصه مطلب در این رابطه برابر روایات وارده این است: حسب الامر الهی و فرمان ربوبی نسبت به تزویج فاطمه علیهماالسلام پیغمبر اكرم (ص) دستور بعلی(ع) داد بمسجد رفته مردم را احضار و جریان امر را بآنان اعلام نماید علی مرتضی (ع) با


حال فرح و شادی روانه بطرف مسجد گردید در بین راه ابوبكر و عمر با علی روبرو شده و علی را مسرور و شادمان ملاقات نموده سبب شادی از وی پرسیدند علی (ع) فرمود پیغمبر اكرم (ص) با ازدواج من و فاطمه (ع) موافقت فرموده و به من خبر داده كه خدا خود مراسم ازدواج فیمابین من و فاطمه را در آسمان و عرش اعلی اجرا نموده است و اینك حضرت رسول الله به دنبال من وارد مسجد خواهد شد تا این مطلب را در حضور مردم به آنان ابلاغ فرماید آن دو نفر كه بر جریان امر مستحضر شدند ابراز فرح و خوشحالی نموده با من بمسجد آمدند.

آنگاه طولی نكشید كه رسول الله در حالیكه چهره مباركش از شادی و سرور می درخشید وارد مسجد گردید و نظر كرد دید مسجد مملو از جمعیت شده است بلافاصله بالای منبر قرار گرفته و سر پا ایستاده خطبه عرشیه ای مفصلا ایراد فرمود و سپس ماموریت خود را به استحضار مردم حاضر در مسجد رسانید.

فرمود مردم بدانید و آگاه باشید خداوند متعال ذات اقدس ذوالجلال و الاكرام به من امر كرده و دستور داده كه فاطمه دختر گرامی خود را به علی بن ابیطالب (ع) تزویج نمایم حقتعالی خود در عالم بالا و آسمان الوهی آندو را به عقد ازدواج یكدیگر درآورده و


فرشتگان را شاهد و گواه گرفته و به من دستور داده و امر فرموده است كه او را در زمین بعلی تزویج نمایم و اینك من شما را بر این مطلب شاهد و گواه می گیرم (ثم جلس و قال قم یا علی و اخطب لنفسك). بعد از خواندن خطبه اش از منبر پائین آمده و نشست و آنگاه بعلی فرمود برخیز با علی و برای خود خطبه بخوان علی هم حسب الامر پیغمبر اكرم (ص) از جای برخاسته و بخطبه خواندن پرداخت و پس از حمد و سپاس الهی و شكر نعم نامتناهی و درود بر حضرت خاتم انبیا و سرور اصفیاء محمد مصطفی (ص) فرمود (ان النكاح مما امر الله تعالی به و اذن فیه و مجلسنا هذا مماقضاه الله تعالی و رضیه و هذا محمدبن عبدالله رسول الله (ص) زوجنی ابنته فاطمه به صداق اربعتمائته درهم و دینار و قد رضیت بذالك فاسلوه و اشهدوا. فقال المسلمون زوجته یا رسول الله. قال نعم قال المسلمون بارك الله لهما و علیهما و جمع شملهمها یعنی محقق و مسلم است كه نكاح از جمله چیزهایی است كه خداوند متعال دستور داده و در نظام تشریع آنرا تجویز و اجازه نسبت باین سنت سنیه صادر فرموده است.

و مجلس ما اكنون از مجالسی است كه قضاء الهی تشكیل آنرا خواسته و رضایت بانجام مراسم آن مرحمت و عنایت فرموده است.


این حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله صلی علیه و آله است كه دختر گرامیش حضرت فاطمه را به عقد مزاوجت و زناشوئی من درآورده است بصداق و مهریه ای كه عبارت از چهار صد درهم و دیناری باشد و من از این وصلت و ازدواج بی نهایت راضی و خوشنود و خوشحالم شما مراتب مذكوره را از آن حضرت سئوال و پرسش كنید و بر این واقعیت شهادت و گواهی دهید.

مسلمانان حاضر در آن محفل اجماعا از حضرت نبی اكرم پرسیدند یا رسول الله آیا شما حضرت فاطمه را به عقد مزاوجت حضرت علی مرتضی درآوردی حضرت فرمود بلی آن جماعت همگی گفتند خداوند برای آن دو این ازدواج را مبارك فرماید و امورشان را به سامان برساند (این مضامین بر سبیل اجمال و اختصار از كتاب دلائل الامامته طبری متخذ است.)